Pentru a putea revendica suma acumulată în contul individual al Fondului VITAL, în urma pensionării tale din sistemul public de pensii, sunt necesare următoarele documente:
Este necesar să trimiți documentele în forma specificată mai sus, prin intermediul serviciilor poștale/de curierat la sediul Carpathia Pensii sau prin mijloace de comunicare electronice, caz în care cererea de plată trebuie semnată utilizând semnătura electronică calificată, iar Decizia administrativă sau Certificatul de încadrare în grad de handicap trebuie, de asemenea, să conțină semnătură electronică calificată realizată de emitent.
Descarcă formularul Plată pensie privată.
În cazul în care beneficiezi de pensie în condițiile art. 68 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare (în prezent art. 61 din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, cu modificările și completările ulterioare), respectiv unei pensii similare stabilite în baza legilor care reglementează acordarea pensiei în cazul unor categorii profesionale, după caz, ai dreptul să primești contravaloarea activului personal net acumulat în contul tău individual la Fondul VITAL.
Pentru a putea revendica suma acumulată în contul individual, te rugăm să depui sau să trimiți prin serviciile poștale sau de curierat, la sediul nostru, următoarele documente:
Documentele se pot trimite și prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice, caz în care cererea de plată trebuie semnată utilizând semnătura electronică calificată, iar Decizia administrativă sau Certificatul de încadrare în grad de handicap trebuie, de asemenea, să conțină semnătură electronică calificată realizată de emitent.
Descarcă formularul Plată pensie invaliditate.
Pentru a putea revendica suma acumulată în contul individual al unui participant decedat al Fondului VITAL, fiecare moștenitor trebuie să trimită următoarele documente:
Pentru a obține documentele necesare, te sfătuim să apelezi înainte la serviciile unui notar public.
Ulterior, vei trimite documentele în forma menţionată mai sus prin intermediul serviciilor poștale/de curierat la sediul Carpathia Pensii sau prin mijloacele de comunicare electronice, caz în care cererea de plată trebuie semnată utilizând semnătura electronică calificată, iar Certificatul de moştenitor/legatar sau Certificatul de încadrare în grad de handicap trebuie, de asemenea, să conțină semnătură electronică calificată realizată de emitent.
Descarcă formularul Plată moștenire.
Este prevăzută în legislația privind plata activului net către beneficiari/participant, în oricare din cazurile de plată active la deces, invaliditate sau pensie, posibilitatea încasării sumelor revendicate, fie în plată unică, fie în plăți eșalonate lunar pe o perioadă de maxim 5 ani, conform graficului de plăți.
Astfel, în cerere, te rugăm să completezi modalitatea de plată preferată.
Dacă alegi plată eșalonată, în tranșe lunare, te rugăm să precizezi fie numărul de rate/luni în care să efectuăm plata, fie suma pe care dorești să o încasezi lunar, ținând cont însă de activul personal pe care ți-l datorăm.
Contactează-ne la numărul 0264.302.202 pentru a-ți pune la dispoziție mai multe detalii.
Întotdeauna, plățile lunare prin modalitatea de rate eșalonate, se vor achita în data de 10 a lunii sau, dacă data de 10 este o zi nelucrătoare, atunci în ziua lucrătoare imediat următoare.
Oricând poți modifica graficul de plăți. Solicită modificarea tipului de plată a activului personal net, respectiv din plată eșalonată în plată unică, modificarea valorii ratei și a modalității de plată, printr-o cerere scrisă însoțită de actul de identitate valabil la data depunerii cererii, extrasul de cont care certifică codul IBAN şi titularul sau de orice fel de document emis de instituţiile de credit care să ateste titularul contului şi IBAN-ul asociat acestuia, după caz, iar în eventualitatea reprezentării prin mandatar, inclusiv procură specială şi autentică. Descarcă cererea de modificare a graficului de plăți.
Trimite documentul completat, semnat și cu toate anexele prevăzute, prin serviciile poștale sau de curierat. Datele noastre de contact le găsești aici. În cazul în care cererea de modificare a plății eșalonate este semnată cu semnătură electronică calificată de către participant/beneficiar, respectiv, în eventualitatea reprezentării prin mandatar, procura specială pentru mandatar este emisă de notariatul public prin semnare cu semnătură electronică calificată, atunci documentele referitoare la cerearea de modificare a plății eșalonate vor putea fi transmise și prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice.
Noi vom evalua cererea ta și vom emite în maxim 10 zile lucrătoare un nou grafic de plăți pe care ți-l vom comunica imediat.
Noul grafic de plată intră în vigoare din luna următoare celei în care a fost emis.
Descarcă formularul Cererea de modificare a graficului de plăți.
Drepturile primite în conformitate cu prevederile Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, reprezintă venituri din pensii și se supun prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, prin reținerea următoarelor taxe, după caz.
Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra veniturilor din pensii care depășesc suma lunară de 3.000 lei, pentru fiecare drept de pensie.
a) copiii până la vârsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani, dacă sunt elevi, inclusiv absolvenții de liceu, până la începerea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenți, absolvenții facultăților de medicină, stomatologie, farmacie, dar nu mai mult de 6 luni de la absolvirea facultății, studenții-doctoranzi, precum și persoanele care urmează modulul instruirii individuale, pe baza cererii lor, pentru a deveni soldați sau gradați profesioniști. Scutirea de plata CASS se aplică inclusiv în cazul tinerilor de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani, elevi, ucenici sau studenți, respectiv în cazul studenților-doctoranzi, înmatriculați într-o instituție de învățământ liceal/școală profesională sau instituție de învățământ superior, după caz, acreditată, din altă țară.
În vederea aplicării scutirii în acest caz, depune:
b) tinerii cu vârsta de până la 26 de ani care provin din sistemul de protecție a copilului. În vederea aplicării scutirii în acest caz, depune în original adeverința emisă de instituția de specialitate.
Impozitul pe venit din pensii se calculează prin aplicarea cotei de impunere de 10% asupra venitului impozabil din pensii.
Regăsești mai jos un exemplu de calcul al CASS și al impozitului pe venit din pensie pentru plata unui activ personal în valoare de 60.000 lei brut, compus din 35.000 lei reprezentând contribuțiile nete convertite, respectiv 15.000 lei, reprezentând câștigul investițional, în scenariul unei plăți unice, respectiv al unei eșalonări în 3 rate.
Detaliere mod calcul | Plată unică | Plată în 3 rate |
---|---|---|
a) sumă brută | 60.000 | 20.000 |
b) bază de calcul CASS: a – 3.000 | 57.000 | 17.000 |
c) CASS: b x 10% | 5.700 | 1.700 |
d) câștig | 15.000 | 5.000 |
e) venit impozabil: d – 3.000 – c | 6.300 | 300 |
f) impozit: e x 10% | 630 | 30 |
g) sumă netă: a – c – f | 53.670 | 18.270 |
Îți confirmăm că drepturile tale nu se prescriu dacă nu revendici sumele acumulate, activul personal net din contul individual de pensie privată fiind administrat în continuare.
Având în vedere aceste lucruri, îți recomandăm să analizezi atent efectele reținerii acestor taxe din veniturilor din pensii la care ai dreptul, și să alegi varianta de plată cea mai potrivită pentru tine!
Suportăm comisioanele bancare în cazul alegerii efectuării plății prin ordin de plată direct în contul bancar al participantului sau beneficiarului.
În cazul plăților prin mandat poștal, având în vedere procedura C.N. Poșta Română S.A., nu suportăm taxele de mandat poștal, acestea fiind reținute din sumele care se cuvin participantului sau beneficiarului. Pentru detalii despre comisioanele poștale accesati site-ul www.posta-romana.ro.
Ești participant la sistemul de pensii administrate privat în România și dorești să devii participant al Fondului de pensii administrat privat VITAL?
După ce citești toată documentația, o poți semna, iar noi te rugăm să transmiți către administratorul fondului de la care dorești să îți transferi contul individual, prin mijloace electronice (scanat, prin email sau fax), fie în original, într-un plic, următoarele documente:
Important!
Te vom anunța în scris imediat ce transferul tău la VITAL a fost validat.
Îți oferim suportul nostru pentru orice detaliu legat de acest proces și îți punem la dispoziție serviciul Call Center la numărul 0264-302.202, apelabil de luni până vineri, între orele 09:00 și 17:00.
Descarcă formularul Transfer la VITAL.
Îți punem la dispoziție formularul de mai jos în cazul modificării datelor personale și de contact cuprinse în actul individual de aderare (ex: nume în caz de căsătorie, act identitate sau pașaportul emis de către autoritățile române, după caz, adresa de corespondență, telefon, e-mail etc).
După ce ai completat formularul și ai atașat noua carte de identitate sau pașaportul emis de către autoritățile române, după caz, te rugăm să le transmiți prin poștă sau curier la sediul societății noastre, prin fax la numărul 0264 302 290 sau prin e-mail, scanat, la office@carpathiapensii.ro.
Te rugăm să semnezi formularul completat înainte de a-l expedia.
Pe site-ul www.PensiiNonStop.ro poți să-ți încarci copia actului de identitate sau pașaportul emis de către autoritățile române, după caz, și să-ți completezi datele de contact (adresa de corespondență, numărul de telefon sau adresa de email).
Modificarea datelor în sistemul informatic al Carpathia Pensii se va face după primirea / recepționarea la sediul companiei noastre a formularului și a documentelor atașate.
Descarcă formularul Modificare date personale.
În situația în care ți s-a modificat codul numeric personal (CNP) ca urmare a dobândirii cetățeniei române, te rugăm să ne transmiți în original următoarele documente:
În situația în care ți-ai modificat codul numeric personal ca urmare a unei erori materiale, te rugăm să ne transmiți în original următoarele documente:
Te rugăm să ne trimiți documentele de mai sus prin servicii poștale sau de curierat la adresa noastră, urmând să fii informat în scris după ce modificarea codului numeric personal va fi validată de către instituția de evidență și datele tale vor fi actualizate în evidențele noastre.
Descarcă formularul Modificare CNP.
Ai optat în trecut pentru suspendarea plății contribuțiilor către FPAP Vital și te-ai răzgândit, dorind să încasezi în continuare contribuții în cont?
Te anunțăm că poți opta pentru reluarea plății contribuțiilor prin completarea și semnarea unei cereri și transmiterea ei către administratorul Carpathia Pensii, fie prin mijloace electronice (scanat, prin email sau fax), fie în original, într-un plic la adresa str. Avram Iancu, nr. 506-508, etaj 4, Florești, jud. Cluj, cod poștal 407280, împreuna cu o copie a actului de identitate valabilă la data depunerii cererii. Vom raporta cererea ta către instituția de evidență, urmând ca după validarea solicitării, aceasta să reia plata contribuțiilor către fond.
Pentru detalii suplimentare îți stăm la dispoziție prin email la office@carpathiapensii.ro.
Descarcă formularul Cerere reluare plăți contribuții.
*Atenție: acest formular este destinat participanților care au optat în mod voit pentru suspendarea contribuțiilor, în baza prevederilor art. 32 (6) din Legea nr. 411/2004, introdus prin art. 81 punctul 3, capitolul III din O.U.G. nr. 114/28.12.2018 și abrogat prin art. XI punctul 2 din O.U.G. nr. 1/06.01.2020.